Zębowe rozterki

  Wspólna niedola łączy ludzi. Pisząc o niedoli, mam na myśli wizytę u stomatologa. Zazwyczaj przed gabinetem lekarskim można pogawędzić, wysłuchać niesamowitych historii i zawiązać półgodzinne przyjaźnie z innymi pacjentami.  Wczoraj, podczas oczekiwania w poczekalni u pani stomatolog, doświadczyłam tej więzi.
Pacjentka, która wyszła z gabinetu, pożegnała się i życzyła mi powodzenia.  Na szczęście czekało mnie jedynie założenie plomby.
  Któż z nas, bez względu na to, czy idzie na wizytę kontrolną uzębienia, czy na  pozbycie się ubytków lub, o zgrozo, usunięcie zęba, nie boi się wizyty u stomatologa?  Dmuchamy i chuchamy na nasze zęby, aby jak najrzadziej odwiedzać dentystę. 
  A jak to jest z naszymi podopiecznymi? Jak dbać o higienę pyszczka naszych kotów? Nie chcielibyśmy chyba,
aby nasi futerkowi przyjaciele doświadczyli na własnej skórze zabiegów stomatologicznych.
Chyba najprostszym sposobem na utrzymanie kocich zębów w należytym porządku jest podawanie suchej karmy, chrupanie której zapobiega powstawaniu kamienia nazębnego. Można też używać specjalistycznych szczoteczek
i past do zębów dla kotów. Niezbędna jest też regularna kontrola uzębienia naszego kota u weterynarza.
   Koty, chyba jak wszystkie ssaki, mają dwa komplety zębów - mleczne i stałe. Nawet nie wiem, kiedy Dziubul stracił swoje mleczaki. Nie znaleźliśmy ani jednego.  Szkoda, bo Kocia Zębowa Wróżka nas nie odwiedziła. Nie ma zębów pod poduszką, nie ma Wróżki. 

A Wy jak dbacie o ząbki Waszych tygrysów i czy znaleźliście gdzieś  mleczaki swoich kociastych?



 

Pomalowana na niebiesko

24 komentarze:

  1. Niedawno usuwałam jednemu kotu kamień, tzn nie ja, tylko wet ;)
    Drugi też w kolejce.
    Oczywiście jedzą chrupki regularnie, ale to nie musi wystarczać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się właśnie, że chrupki nie wystarczą. Mam nadzieję, że Twój kotek przeszedł zabieg bezboleśnie.

      Usuń
  2. Mój Teo ma tendencje do osadzania się kamienia, a Stefan, w tym samym wieku, nie. Z kolei Stefan miewa zapalenie dziąseł. Zębów im nie wyczyszczę szczotką, bo sobie nie dadzą. Stefanowi zapodaje do pyska Dentisept, Bo Teofil walczy jak o życie przy każdej próbie ingerencji w paszczę. Trudno powiedzieć, skąd u nich problemy z zębami i dziąsłami :( Jedzą suche, do niedawna pili tylko wodę z butelki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc tendencja do osadzania kamienia i problemów z ząbkami zależy od kota. Oj niedobrze, że kotki też cierpią z powodu zębów :(

      Usuń
  3. My też nie mamy ani jednego ząbka na pamiątkę. U nas pasta Orozyme bardzo się sprawdza, tzn. oczywiście nie u mnie :)Widać, że cudny Baxterek ćwiczy swoje ząbki :)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapytam weterynarza o pastę. Ciekawe, co poleci.

      Usuń
  4. Mój Lemon przez dwa dni chodził z wystającym i dyndającym kłem mieliśmy niezły ubaw z niego ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja mam jeden ząbek Lucka i dwa mojego psa. Pewnie niektórzy uważają mnie za wariatkę, że trzymam zęby moich zwierzaków, ale ja mam to gdzieś ;)
    Jeśli chodzi o kamień to chyba nie ma reguły, tak jak z ludźmi. Moje kotki wcinają suchą karmę i mam nadzieję, że kamień na zębach je ominie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie wariactwo, to miłość :d Ja też mam nadzieję, że karma wystarczy.

      Usuń
  6. Ja znalazłam jednego ząbka :) kła :) zachowałam na pamiatke $-)
    u nas sa tylko chrupki. Mam problem z dostaniem maści/pasty na miejscu, więc będe musiała się zaopatrzeć będąc w domu :) ale póki co, ząbki i dziąsła w stanie idealnym :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja tez nie mam mleczaków moich koteczków :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale Dziubulek ma piękne pucie :) nasze chłopaki mają dobrą suchą karmę - ząbeczki aś cacy :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaką karmę chrupią chłopaki?

      Usuń
    2. Purinę Delicate różową na bogato ;)

      Usuń
  9. W sensie ząbeczki są cacy ;) pisanie w trakcie jazdy samochodem jest trudne ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. czyszczę takim gumowym naparstkiem. nic więcej nie robię. na razie jest wszystko ok.:)
    Śliczne fociaki;p pozdrówka dla was:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Oooo idę sprawdzić paszcze moich kotów .... czy tam się cos dzieje ... :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Moje koty jedzą przeważnie suchą karmę :)
    Gucia miałam od małego kotka i nawet jednego mleczaka własnoręcznie pęsetą mu usuwałam :D Miał po dwa kły, jeden mleczny a jeden już wyrośnięty stały ;) wyglądał jak wampirro ;)

    a przed dentystą też paraliżuje mnie strach ...

    OdpowiedzUsuń
  13. ciekawy temat, nigdy aż tak się nie zastanawiałam nad nim.
    Zaglądam czasem do mordeczki i wygląda na to, że jest dobrze. Póki co Pan weterynarz też przy każdej wizycie robi przegląd uszu i uzębienia:)))
    ...szkoda, ale nie udało mi się znaleźć mleczyków:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mój kot jeszcze nie ma,ale są specjalne preparaty np. w sprayu do pryskania lub preparat dodawany do wody i one zapobiegają kamieniowi. Kiedyś pewnie kupię taki i zaczniemy stosować, bo karma nie koniecznie wystarczy, a z wiekiem wiadomo zęby mogą się psuć.

    OdpowiedzUsuń